نارضايتىهاى حضرت فاطمه زهرا (عليهاالسلام) از برخي صحابهاز جمله مسائل قابل طرح و بحث كه مربوط به روزهاي آخر زندگي حضرت زهرا (عليهاالسلام) ميشود مسئله ناراضى بودن حضرت زهرا(عليهاالسلام) از برخي صحابه رسول خدا است (كه اين نارضايتى حضرت فاطمه عليهاالسلام، موجب نارضايتى رسول خدا و در نتيجه نارضايتى خداوند بارى تعالى را در پي داشت و دارد) ما در اين جا با ذكر اسناد و مداركى از علماي اهل تسنن كه از معتمدين و بزرگان ايشان هستند، اين مسئله و دلائل آن را مورد بررسى قرار ميدهيم. قسمت اول ـ تدفين شبانه از دلايلى كه نارضايتى حضرت زهرا (عليهاالسلام) را مىرساند و علماى اهل تسنّن در منابع خويش ذكر كردهاند، تدفين مخفيانه و شبانه است. به راستى چرا بايد دختر بزرگوار حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) وصيت نمايند تا ايشان را بدينگونه و شبانه تدفين نمايند؟! و کسي بر پيکر مطهر ايشان نماز نخواند؟!پاسخ اين سؤال در لابلاى كتب اهل تسنن موجود ميباشد. 1- محمدبن اسماعيل بخارى در الصحيح، ج 5، ص 177، چاپ احياء الثرات ـ بيروت. 2- احمد البيهقى در السنن الكبرى، ج6، ص 300، چاپ بيروت. 3- مسلم بن الحجّاج القشيرى در الصحيح، ج3، ص 1380، چاپ مصر. 4ـ ابن اثير در كتاب «الكامل فى التاريخ»، ج 2، ص 126 .5- حافظ عبدالدّين محمد بن أبى شبيه، ج 4، كتاب المصّنف، ص 141. «انّ عليّاً دفن فاطمه ليلاً.»6- اُبى فلاح الحنبلى در كتاب شذرات الذهب، ج 1، ص 15،چاپ قاهره آورده است:«و غسَّل فاطمةُ، اسماء بنت عميس و على (عليه السلام) و دفنها ليلاً.»به راستى چرا بايد دختر بزرگوار حضرت رسول اكرم صلى الله عليه وآله وصيت نمايند تا ايشان را بدينگونه و شبانه تدفين نمايند؟! و کسي بر پيکر مطهر ايشان نماز نخواند؟!7- سيوطى در كتاب الثغور الباسمه، ص 15، چاپ بمبئى آورده است.«و غَسلها زوجها على، و صَلّى عليها و دفنها ليلاً»؛ همسرش علي او را شبانه غسل داد، بر او نماز خواند و دفنش کرد.8- عبدالرحمن بن عمرو الدمشقى در كتاب تاريخ أبى ذرعة ج1، ص 290 چاپ دمشق گويد: «توفّيت فاطمة، بعد رسول الله (صلى الله عليه وآله) بستّه اشهر، فدفنها على بن ابى طالب ليلاً»؛ فاطمه شش ماه پس از پيامبر رحلت کرد و علي (عليه السلام) شبانه دفنش کرد.9ـ ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه ج 6، ص 50 .لازم به يادآورى است كه در منابع ذكر شده در اين قسمت از اهل تسنن، علاوه بر تدفين شبانه به مورد ديگرى نيز توجّه شده بود و آن اعراض حضرت زهرا (عليهاالسلام) از خليفه اول و عدم تكلّم ايشان با او تا زمان وفات است و اين خود نيز دليلى ديگر بر غضب حضرت فاطمه (عليهاالسلام) بر ايشان است.